پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

آیا نحوه غصه خوردن من طبیعی است ؟

امیر روز مرگ پدرش را بیاد میآورد و میگوید : « خیلی جا خورده بودم .... مدام بخودم میگفتم ، مرگ پدرم نمیتونه حقیقت داشته باشه . » شاید در حال حاضر یکی از عزیزان شما هم در گذشته باشد ؛ یکی از والدین شما ، برادر و یا خواهر ، یا حتی دوست نزدیک شما ، در قید حیات نباشد . امکان دارد علاوه بر احساس غم ، احساس عصبانیت هم بشما دست بدهد . از طرفی گیجی و حیرت و ترس نیز شما را احاطه میکند . هر چه سعی می کنید جلوی اشکهای خود را بگیرید قادر نیستید . 

 در واقع ، عکس العمل و واکنش عاطفی در هنگام مرگ یک عزیز ، امری کاملا طبیعی است . حتی عیسی مسیح نیز وقتی شنید که یکی از دوستان صمیمی او مرده است " اشک از چشمانش سرازیر شد و از دل آهی کشید . " با دانستن اینکه دیگران هم زمانی احساس شما را داشته اند ، احتمالا بهتر خواهید توانست بر غم و اندوه خود فائق آئید . 

 

انکار واقعه    

ابتدا ممکن است مات و مبهوت شوید . شاید در دل خود آرزو کنید که همه اینها فقط کابوس باشد و کسی آمده شما را از خواب بیدار کند ، آنوقت چشم باز میکنید و می بینید که هیچ اتفاق ناگواری نیفتاده است . افراد عزادار و داغدیده معمولا واقعه مرگ را انکار میکنند . آنان شاید فکر کنند که احتمال دارد ناگهان شخص متوفا را در خیابان ، اتوبوس یا مترو ببینند .  

تشابهات و اتفاقات زودگذری ممکن است این امید را در دل آنان بوجود آورد که واقعه مرگ عزیزشان ، خیال و کابوسی بیش نبوده است . بخاطر داشته باشید که خداوند انسان را برای زندگی کردن خلق کرد ، نه برای مردن . از این جهت ، کاملا طبیعی است که ما نمیتوانیم مرگ را به پذیریم . 

 

احساسات خود را با دیگران در میان بگذارید

 دکتر ارل گرلمن ، توصیه میکند : « این به تنهایی کافی نیست که به احساسات متعارض خود پی ببریم بلکه باید آشکارا با آنها دست و پنجه نرم کنیم ... اکنون زمانی است که فرد احساسات خودش را به شخص دیگری بگوید . » بلی ، الان وقت آن نیست که از دیگران دوری نموده ، خودتان را منزوی کنید ، بخصوص اگر فرد جوان باشد . 

دکتر گرلمن می گوید : اگر کسی این واقعیت غم انگیز [ مرگ ] را انکار نماید " فقط زمان درد و رنج را طولانی تر میکند و روند غصه خوردن را به تاخیر می اندازد . " او پیشنهاد میکند : « شخصی را پیدا کنید که با کمال میل به حرفهایتان گوش کند یعنی دوستی که میداند و می فهمد که احساسات شما ، عکس العملی طبیعی در برابر غم و اندوهی فراوان است . »  

 

امیدی که قوت قلب می بخشد  

کتاب مقدس این دلداری را بما مسیحیان میدهد و امیدوارم که قوت قلب شما هم بشود : « زیرا خدا روزی را معین فرمود که جهان را با راستی و درستی بوسیله شخصی که برگزیده خود اوست یعنی عیسی مسیح ، داوری فرماید و برای اثبات این حقیقت او را پس از مرگ زنده کرد . »  

کتاب مقدس بما امید میدهد که مردگان از مرگ خواهند برخاست ولی این امید ، غم و اندوه ما را منفی نمیکند . شما هرگز عزیز خود را فراموش نخواهید کرد . با وجود این ، وعده های کتاب مقدس به بسیاری از انسانهایی که عزیزان خود را از دست داده اند تسلی خاطر داده و به این سبب ، درد و اندوه شان تدریجا تبدیل به امید شده است .  

  

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد