پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

والدین خود را احترام بدار !

احتمالا خیلی از جوانان فکر می کنند که احترام گذاشتن به والدین خود متعلق به دوران قرون وسطی است . دختر جوانی بنام رویا ، علنا با  پدر خود جنگ و دعوا داشت و از نصایح او سرپیچی میکرد تا اینکه رفت و دوست پسری پیدا کرد که یواشکی مشروب میخورد و به مواد مخدر نیز معتاد بود . از آنجائیکه سر و وضع این پسر خوب و مرفه بود کسی به او شک نمیکرد که به چیزی معتاد باشد . رویا همچنین با جسارت و بی اعتنایی به دیسکوهای زیرزمینی شبانه میرفت و تا دمهای صبح میرقصید . او تصور میکرد که به آزادی نیاز دارد بهمین خاطر با پدر خود بر سر این موضوعات سر ستیز داشت .

رویا تعریف می کند : « احساس میکردم بابام خیلی سخت گیره . من 18 سالم بود و فکر میکردم همه چیز را میدونم ، فکر میکردم که بابام آدم بدی است و نمیخواهد من خوش بگذرونم . روی این حساب منهم با او لجبازی میکردم و هر کاری که دلم میخواست یواشکی و یا از روی عمد ، انجام میدادم . »

خیلی از جوانان ممکن است بگویند که کار رویا صیحیح نبوده است ، حالا اگر پدر و مادر همین جوانان به آنان بگویند که مثلا اطاقشان را تمیز کنند ، یا تکلیف مدرسه شان را انجام دهند و یا سر ساعت در خانه باشند ، بسیاری از آنان سریعا خونشان به جوش می آید یا حتی از آنهم بدتر با وقاحت تمام در مقابل والدینشان می ایستند ! لهذا ، طرز فکر یک جوان در مورد پدر و مادرش ، نهایتا موجب جنگ یا صلح چه در خانواده و چه در زندگی میشود .

زیرا خدا دستور داده است « پدر و مادر خود را احترام نما » خدا همچنین این انگیزه را برای اجرای این دستور به آن می افزاید : « تا تو را عاقبت باشد و عمر دراز بر زمین کنی » بنابراین ، این موضوع جنبه مهمی دارد . حال ببینیم احترام گذاشتن به والدین واقعا به چه معنی است ؟

احترام گذاشتن به والدین یعنی چه ؟ « احترام » شامل قبول کردن و به رسمیت شناختن افراد صاحب اختیار و منصوب و محق میشود ، برای مثال گفته میشود به : « رئیس جمهور احترام گذارید و یا پادشاه را محترم بشمارید » حتی اگر همیشه با سیاست و اخلاق و گفتار یک حاکم ملی موافق نباشی ، باز هم باید به مقام و منصب او احترام بگذاری . همینطور ، خدا اختیار خاصی را در خانواده به والدین محول کرده است . این مطلب به آن معناست که تو باید این مسئله را قبول کنی که خدا به والدینت حق داده است قوانینی را برای صلاح و منفعت تو وضع کنند . شاید والدین جوانان دیگر از پدر و مادر تو با مداراتر باشند ولی تصمیم و قوانین پدر و مادر تو باید مورد توجه تو باشد نه والدین جوانان دیگر .

همچنین ممکن است بهترین والدین گاهی اوقات دلبخواهی رفتار کنند و یا حتی غیرمنصفانه عملی را انجام دهند ، باید آنان را بخاطر شاید بی انصافی ببخشی ، با این همه یک ولی حکیم و دانا چنین اندرز داد : « ای پسر یا دختر من ... اوامر مرا نگاه دار تا زنده بمانی » بهمین صورت اوامر یا قوانین والدین تو نیز معمولا برای خیر و صلاح تو هستند و این مسئله نشان میدهد که آنان واقعا بتو محبت و توجه دارند . آنان نمیخواهند که فرزند لبندشان در این دنیا متحاجم و عصبی و بی معرفت پژمرده شود .

والدین خود را احترام بدار همچنین به این معنی است که وقتی آنان اشتباهات ما را بما تذکر میدهند حرفشان را قبول کنیم نه اینکه کج خلقی یا اوقات تلخی کنیم . شاید شما هم این حرف را قبول کنی که میگوید : «  فقط آدم بی خرد و نادان ، تأدیب پدر خود را خوار می شمارد . » حال پرسش دیگری در این رابطه مطرح میشود :  آیا والدینی که تندخود و عصبانی و یا حتی از لحاظ اخلاقی فاسد هستند ، یا اگر معتاد به مواد مخدر یا مشروب هستند و یا مدام به یکدیگر غُر می زنند ، شایسته احترام دارند ؟  

بله مسلما ، فرزندی که والدین خود را در هر شرایطی استهزا [ مسخره ] می کند ، محکوم است . چرا ؟ بدلیل اینکه این والدین تو بودند که تو را « تولید » نموده اند و تو باید مددکار آنان در هر وضعیت و شرایط سخت زندگی باشی و احترام آنان را داشته باشی . همینقدر که تو را تولید نمودند باید آنان را ارج گذاری .  شما جوانان گرامی باید خوب بدانید ، همینقدر که والدین شما نخواستند سقط جنین کنند و شما را در سطل آشغال بیاندازند ، باید خدا را هزاران مرتبه شکر گوئید  . اینرا هم باید بدانید که پدر و مادر شما آدمهای ناکاملی همانند شما هستند و دچار اشتباهاتی میشوند و در خیلی از مواقع هم شاید نتوانند بخاطر شما از خودگذشتگی نشان دهند ولی با وجود این شما که فرزندان آنان هستید باید آنان را احترام دارید . پدر و مادر در تمام طول زندگی از حق خود بخاطر وجود شما فرزندان میگذرند تا شما در نهایت آرامش و امنیت بسر ببرید. بنابراین شورش ، عصیان ، دلخوری ، لجبازی بخاطر موضوعی در یک خانواده سعادت ، خوشی و امنیت را از خانواده دور میکند . بخشش یکی از واژه های کلیدی در عصر حاضر است که شخص عاقل و منطقی در خود پنهان دارد و در فرصت مناسب از آن استفاده میکند . چه والدین و چه فرزندان باید بدانند حفظ چنین کلیدی با ارزش است زیرا درهای نور و معرفت را برویتان می گشاید . حرف پدر و مادر ، نصایح و محبت و  آموزه های آنان الهی است ، باید بدانید هر آنچه آنان میگویند از تجرب ها بدست آمده است .

در هر صورت رویا دختر جوان داستان ما اقرار میکند که فقط به « ظاهر می نگرید نه به عقل » ولی وقتی پدر و مادر او بیشتر با او صحبت کردند و به او گفتند که چقدر او را دوست دارند و نمیخواهند که او دچار ناراحتی بشود ، کمی آرامش در خود احساس نمود و طرز فکر او در مورد والدینش بسیار عوض شد ، چون او تصور میکرد که پدر و مادرش از روی اجبار او را تولید نموده اند و اصلا او را دوست ندارند ، بهمین خاطر به او آزادی که او میخواست نمیدادند ، از این رو خود را محبوس احساس میکرد . ولی بعدها با درک اینکه والدینش او را می ستایند و دوست دارند و حتی مایلند از جان خود برای او بگذرند متوجه شد که افکار نسنجیده و پریشانی داشته است . سپس بعد از مدتی از دوست پسر الواط خود هم کناره گیری نمود . شاید بد نباشد که شما هم تغییراتی در خود ایجاد کنید تا به سعادت همیشگی برسید .