پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

پرسش جوانان ، چگونه میتوانم دوران آشنایی خوبی داشته باشم

 

محققی در زمینه زندگی خانوادگی ، اظهار می کند : « اکثر موارد عدم موفقیت در زندگی زناشویی ، ناشی از عدم موفقیت در بهتر شناختن یکدیگر پیش از ازدواج است. » اغلب دختر خانمها بخودشان زحمت و فرصت آشنایی بهتر با فرد مورد پسند خود نمیدهند تا در ابتدا دوران دوستی سالمی داشته باشند و ببینند شخص مقابل چه جور آدمیه ، لاکن با علاقمندی و ازدواج ، بعد از مدتی زندگی زناشویی از هم می پاشد.

 حال ، چگونه میتوان مانع بروز چنین مصیبت هایی شد ؟ راه حل آن مسلما شناخت خوب قبل از ازدواج است !


پیش از ملاقات و دوستی


شما شاید این مثل را شنیدید که می گوید : « زن یا مرد زیرک در رفتار خود تامل می کند. » چنانچه قبل از شناختن شخصی عاشق او بشوی ، در دردسر بزرگی خواهی افتاد – حتی اگر شیفته او شده باشی در آن صورت ، احتمالا با شخصی ازدواج خواهی کرد که احساسات و اهدافش کاملا با احساسات و اهداف تو فرق دارد! بنابراین فرد زیرک و هوشیار ، آن شخص را در یک جمع تحت نظر میگیرد ؛ مثلا در هنگام انجام فعالیت های تفریحی دست جمعی .


انوش مرد جوانی بمدت ده سال است که از زندگی زناشویی سعادتمندی برخوردار بوده و تعریف می کند و می گوید: « می دونستم که اگر از همان اول خیلی با دختر مورد علاقه ام صمیمی بشم احساساتم نمیگذاره درست قضاوت کنم . بهمین خاطر دوست دخترم را دورادور زیر نظر گرفتم بدون اینکه خودش بدونه که به او علاقه دارم . این جوری میتونستم ببینم چطوری با دیگران رفتار می کنه یا اینکه دختر سبک و بی شخصیتیه ، همینجوری که با او صحبت میکردم با اوضاع و احوال او و همینطور به اهدافش در زندگی پی میبردم .»

 تجربه انوش نشان میدهد تا شما نیز با شخص مورد پسند خود بیشتر و بهتر آشنا بشوید و جویای سابقه و اوضاع زندگی و حیثیت وی شوی . صرف کردن وقت به اتفاق یکدیگر تحت اوضاع و شرایط گوناگون مفید است.


اولین ملاقاتها


چنانچه به این نتیجه رسیددید که شخصی میتواند همسر مناسبی برای شما باشد ، آنوقت میتوانید به وی بگوئید که میل دارید  او را بهتر بشناسید. ( لازم به تذکر است که این مطلب در مورد کشورهایی صدق می کند که ملاقات دوستی مرد و زن امری مرسوم و عادی است . ) باری،  بفرض جواب او مثبت باشد در آن صورت لزومی ندارد که اولین ملاقات شما حالت جدی بخود بگیرد . احتمالا ملاقات برای مثلا صرف ناهار و یا ملاقات با دوستان دیگر این فرصت را بشما میدهد تا با آن شخص بهتر آشنا شده ، بتوانی تصمیم قاطعه ای بگیرید که آیا تمایل به رابطه دوستی خود با او را دارید یانه .


شناختن انسانیت باطنی – قلبی


یک گروه تحقیقاتی در مجله ازدواج و خانواده  شماره مه سال 1980 چنین گزارش میدهد : « اگر انسان با شناخت نسبتا کامل در مورد شخصیت باطنی فرد دیگری با وی ازدواج کند ، احتمال دوام و سعادت آن ازدواج بیشتر خواهد بود.» بنابراین شناخت انسانیت باطنی و قلبی شخص مقابل بسیار اهمیت دارد. با وجود این بیرون کشیدن نیتهای دل شخص مقابل کار آسانی نیست و نیاز به سعی و کوشش و درایت دارد.


حال برای اینکه بتوانید نظر اجمالی بر احساسات طرف مقابل خود بیفکنید ، سعی کنید پرسشهایی از او بکنید که نیاز به پاسخهای مفصلتری دارد. مثلا بپرسید که اوقات فراغت خود را چطوری می گذرانی؟ یا اینکه ، اگر مشکل مالی نمیداشتی چکار میکردی ؟ با چه کسانی در رفت و آمد هستی ؟ مشغول به چه کاری هستی ؟ اینگونه پرسشها موجب میگردد تا شخص مقابل پاسخهای بیشتری بدهد. و به این صورت خواهی فهمید که او برای چه چیزهایی ارزش قائل است.

 

همچنانکه رابطه میان شما عمیقتر میشود و هر دو شما با جدیت بیشتری به ازدواج می اندیشید ، ضرورت ایجاب می کند تا در باره موضوعات مهم با یکدیگر صحبت کنید ، موضوعاتی همچون معیارهایی که برای خود تعیین کرده اید ؛ در کجا و چگونه میخواهید زندگی کنید ، مسائل مالی و اینکه آیا هر دو شما میخواهید کار کنید یا خیر. اینگونه مشاوره با همدیگر نتیجه خوبی در بر خواهد داشت ولی اگر در صورت عدم موفقیت در رابطه دوستی ، بهترین کار اینست که با یکدیگر رو در رو صحبت کنید و ضرورت خاتمه بخشیدن به آن رابطه را با ذکر دلیل برای یکدیگر مشخص کنید.


افرادی که با چشمان باز وارد زندگی زناشویی شده و اطمینان دارند که می توانند هر گونه عدم توافقی را رفع نمایند . موفقیت در دوستی پیش از ازدواج ، آنان را برای ازدواجی موفق و سعادتمند آماده می کند.    

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد