پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

به کامیابی نوجوان خود کمک کنید

داشتن یک نوجوان در خانه با داشتن یک کودک پنج یا حتی ده ساله بسیار متفاوت است . سالهای نوجوانی دشواریها و مسائل مختص خود را دارند . اما میتوانند با شادی و اجر نیز همراه باشند . در نظر داشته باشید که نوجوانان می توانند با مسئولیت عمل کنند و رابطه ای خوب با همگان داشته باشند . امروز نیز بسیاری از نوجوانان همین نکته را ثابت کرده اند ، به احتمال زیاد شما برخی از آنها را می شناسید .

با این حال ، برای بعضی افراد سنین نوجوانی با اضطراب همراه است . نوجوانان دستخوش حالت های عاطفی گوناگون میشوند . نوجوانان پسر و دختر ممکن است بخواهند از استقلال بیشتری برخوردار شوند ، ولیکن از محدودیت هایی که والدینشان برای آنها می گذارند عصبانی میشوند . اما چنین جوانانی هنوز بی تجربه هستند و به کمک و همیاری مهربانانه و صبورانه والدینشان نیازمندند . بله ، سالهای نوجوانی می توانند هیجان انگیز اما در عین حال سبب آشفتگی باشند – هم برای والدین و هم برای نوجوانان .

چگونه میتوان نوجوانان را در طی این سالها  یاری کرد ؟ والدینی که از توصیه ها و تجارب دیگران استفاده می کنند و همچنین در طول زندگی خود تجربه هایی دیده  و آموخته اند ، میتوانند بهترین سرمشق برای پیشرفت نوجوانان خود باشند .  آنان با دید باز امکان پیشرفت را برای فرزندان خود فراهم می آورند تا دشواری ها را پشت سر گذاشته و به افرادی بالغ و مسئول مبدل گردند . در اغلب کشورها و در طی همه اعصار ، والدین و نوجوانانی که طبق قوانین کتب مقدس و همچنین قوانین کشوری زندگی کرده و این قوانین را رعایت نموده اند از یک زندگی سعادتمند و موفق بهره برده اند .

تبادل نظر صادقانه و صریح ، اگر هنگامی که فرزندان شما خردسال بودند ،« مشورت » لازم بود ، در دوران نوجوانی آنان از اهمیت اساسی برخوردار است – این زمانی است که نوجوانان به احتمال زیاد وقت کمتری را در خانه می گذرانند و اغلب اوقات خود را با دوستان مدرسه و یا دانشگاه ومعاشران دیگر ، صرف می کنند . اگر مشورتی وجود نداشته باشد – یعنی فقدان هرگونه تبادل نظر صادقانه و صریح – نوجوانان ممکن است در خانه احساس غربت کنند . پس چگونه میتوان راه تبادل نظر را باز نگاه داشت ؟ نوجوانان و والدین هر دو باید نقش خود را در این باره اجرا کنند . البته شاید برای نوجوانان سخن گفتن با والدینشان حالا دشوارتر از وقتی باشد که خردسال بودند . با این حال ، بخاطر داشته باشید که « بدون رهبری خردمندانه ، ملت  در زحمت می افتد ؛ اما وجود مشاوران زیاد امنیت کشور را تضمین می کند . » این کلمات در وجود همه مردم دنیا صدق می کند . پیر و جوان ، نوجوانانی که این امر را درک میکنند می دانند که هنوز به تدبیر نیازمندند ، زیرا با مسائلی پیچیده تر از گذشته روبرو هستند . آنها باید درک کنند که والدین مهربانشان مشاوران خوبی هستند ، زیرا تجربه بیشتری در زندگی دارند و علاقه مهرآمیز خود را طی سالهای متمادی نشان داده اند . بنابراین ، نوجوانان عاقل ، در این مرحله از زندگیشان به والدین خود پشت نخواهند کرد .

تبادل نظر صریح به معنای آن است که پدر یا مادر بشدت تلاش کند که وقتی نوجوان خود  به صحبت کردن نیاز پیدا کرد ، به سخنان او گوش بدهد . اگر دارای فرزندی هستید ، اطمینان حاصل کنید که شما بعنوان پدر یا مادر آماده گفتگو و تبادل نظر باشید . شاید کارآسانی نباشد ولی بسیار مهم  است که به این نکته توجه داشته باشید . اغلب نوجوانان میدانند که والدینشان زندگی پرمشغله ای دارند ، اما به این تضمین نیاز دارند که بدانند « والدینشان در وقت احتیاج به آنها کمک می کنند . » پس همیشه آماده باشید و همدردی کنید . روزگار نوجوانی خود را بخاطر آورید و شوخ طبعی خود را از دست ندهید !