پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

مسئولیت سنگین والدین

 

امروزه تربیت فرزندان بویژه در سنین نوجوانی ، کاری بس توانفرسا شده است . روزنامه گزت چاپ مونترال کانادا گزارش میکند که « برای نوجوانان » آشنایی با مشروبات الکلی و مواد مخدر به صورت یک ضابطه در آمده است .  

در این گزارش به والدین تأکید شده است که " مسئول بررسی و مشاهده دقیق تغییرات رفتاری فرزندان نوجوان خود می باشند . " اما والدین می باید در پی چه نوع تغییرات رفتاری در فرزندان خود باشند ؟ 

 

چه نوع تغییراتی احتمالا ناشی از مشکلات دوران نوجوانی آنهاست ؟ طبق تشخیص آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان آمریکا ، از جمله نشانه های هشدار دهنده جسمی ، عاطفی ، و اجتماعی در نوجوانان خستگی مفرط ، تغییر شخصیت و خلق و خوی ، ساعتها خود را در اطاق حبس کردن ، رفتارهای ستیزه جویانه ، و زیر پا گذاشتن قوانین مدنی می باشند .  

والدین چگونه میتوانند فرزندان خود را از گزند اعمال مضر و نتیجه اسفبار آنها در امان بدارند ؟ دکتر جفری درونسکی از دانشگاه مک جیل ، عقیده دارد که ایجاد تبادل آزاد افکار ، و احترام متقابل در دورانی که شخصیت کودک در حال تکوین است ، تا حد زیادی از بروز مشکلات در سنین بالاتر میکاهد .  

 

روزنامه گزت ، اضافه میکند که طبعا در سنین بلوغ نوعی تمایل به استقلال بیشتر در نوجوان ظاهر میشود ، لیکن ایشان همچنان « به راهنمایی ، حمایت ، سازماندهی و محبت والدین » نیاز دارند . این اظهار نظر مثلی را بیاد ما می آورد که میگوید : « طفل را در راهی که باید برود تربیت نما ، و چون پیر هم شود از آن انحراف نخواهد ورزید . »  

بنابراین ، والدین برای فرزندان خود نمونه ، دوست خوب ، معلم ، هم صحبت و سنگ صبور باشید .

جوانان و نوجوانان به فکر فردای خود باشید !

 

جوانی  کجایی که یادت بخیر ! خیلی از مردم حسرت روزهای جوانی خود را میخورند . حسرت خوشی ها ، شور و شوق و بنیه جوانی . آنها دوران نوجوانی را دورانی پر از امید و آرزو می دانند ، دورانی که در آن فارغ از غم دنیا روزها سپری میشود . 

اما شما نوجوانان ، شاید با آنها موافق نباشید . پذیرفتن تغییرات جسمی و عاطفی دوران بلوغ کار آسانی نیست . از آن گذشته ، شاید بعضی از هم شاگردان تان میخواهند شما را وادار به کارهای غیراخلاقی و زشت کنند . کارهایی مانند مصرف مواد مخدر یا مشروب و یا داشتن روابط جنسی که این روزها در بسیاری از کشورها دیده میشود و بیمارهای مقاربتی رو به افزایش شده است .  

 

گاهی هم مجبور میشوید در مقابل دیگران بخاطر افکار و اعتقاداتی که دارید ، از خود دفاع کنید . روی هم رفته ، دوران نوجوانی شما دوران پر دردسر است . اما هیچ گاه از یاد نبرید که این دوران بشما امکان میدهد تا آینده خود را بسازید . بنابراین ، پرسشی که مطرح میشود اینست که چه آینده ای برای خود در نظر دارید ؟ 

از دوران نوجوانی خود لذت ببرید  

بزرگترها همیشه میگویند که جوانی زودگذر است ؛ و حق هم دارند . پس سعی کنید از آن بطور شاسیته لذت ببرید ! سالهای نوجوانی شما هدیه پرارزشی است که از جانب خدا ، بشما عطا شده است و می بایست از این هدیه بطور شایسته استفاده کرد تا آینده ای نیکو داشته باشید. در این رابطه کتاب مقدس میفرماید : « آفریننده خود را در روزهای جوانیت به یاد آور . » ( کتاب جامعه 12 : 1 )  

راه موفقیت در زندگی اطاعت کردن از خدای قادر  ، سپس والدین خود است . اگر شما بتوانید با دعا و تفکر به خدای قادر نزدیک شوید او تمام دوران نوجوانی و جوانی شما را راست خواهد کرد ، زیرا خداوند مانند والدین شما به شما توجه خاصی دارد و مایل است آینده خوبی داشته باشید . 

 

چندین راه برای نزدیک شدن به خدا وجود دارد . 1 / جدیت در دعا و پشتکاری در راهی که قدم گذاشته اید . 2 / گوش دادن به پندهای والدین .  زیرا آنان راه های مختلفی را در زندگی نوجوانی و جوانی خود پیموده اند و خوب و بد را بهتر شما میدانند و مایلند شما را در راهی که میروی بطور شایسته راهنمایی کنند تا در این راه پرمخاطره شکست نخورید . 3 /  به اندرزهای کتاب مقدس توجه کنید که خداوند چه اندرزهایی برای شما دارد و مرتبا با این پندها انس بگیرید و از خداوند بخاطر پندهایش تشکر کنید .  

 

راه درست زندگی را انتخاب کنید  

برخی از تصمیماتی که در نوجوانی و جوانی می گیرید ، آینده شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد . اگر این تصمیم ها را با دوراندیشی بگیرید سعادتمند خواهید شد . اما اگر در این تصمیم گیریها اشتباه کنید یک عمر سختی و مصیبت خواهید کشید .  مثلا در انتخاب دوست و یا سرگرمیها باید بسیار مراقب باشید تا در گرداب عاطفه نیافتید و یا اینکه به تحصیلاتتان بسیار اهمیت بدهید چون دانشی که کسب میکنید در آینده شما را موفق خواهد کرد .  

بسیاری از جوانان با دیدن برنامه های تلویزیونی و تبلیغات کاذب جنسی و یا وارد شدن به تارنماهای گوناگون جنسی ، از پا در آمده اند و در گرداب عاطفه افتاده اند . بنابراین باید واقعا بدانید چه دوستانی انتخاب و وارد خانه خود می کنید .  

 

نوجوانان و جوانان باید در ادامه تحصیلات خود پشتکار باشند تا بتوانند در آینده شغل مورد علاقه خود را پیدا کنند . اصول کتاب مقدس را در نظر بگیرند : « همه چیز را بیازماید و عالی ترین آناه را انتخاب کنید . » ( فیلیپیان 1 : 9 و 10 )  قدر خود و والدین خود را بدانید تا مستحکم در برابر طوفانهای زندگی مقاوم بمانید .