پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

چگونه فرزندانی با روحیه قوی تربیت کنیم؟

داشتن روحیه ای قوی به چه معناست ؟ شخصی که روحیه قوی دارد بعد از تجربه ای بد یا دلسردی میتواند بهبود یابد و روحیه اش را باز یابد. این مهارت در زندگی از طریق تجربه حاصل میشود. همانطوریکه کودک با زمین خوردن راه رفتن را می آموزد . بدون تجربیات تلخ یا دلسردی هایی که گاه در زندگی پیش می آید ، نمیتوان به موفقیت رسید.

چرا روحیه ای قوی در زندگی مهم است ؟ برخی فرزندان وقتی در کاری موفق نمیشوند ، با موقعیتی سخت روبرو میشوند یا هنگامیکه  کسی از آنان انتقاد می کند، دلسرد و ناامید میشوند. برخی نیز کاملا دست از تلاش میکشند. اما آنان نیاز دارند که این حقایق زندگی را بیاموزند:

1 نمی شود در هر کاری موفق بود.

2 هر کس در زندگی با ناملایمات  روبرو میشود.

3 برای یادگیری لازم است کسی اشتباه و خطایمان را به ما گوشزد کند.

روحیه قوی به فرزند شما کمک میکند که با اطمینان با مشکلات زندگی روبرو شود.

حال چگونه روحیه ای قوی در فرزندتان پرورش دهید ؟

وقتی فرزندتان در کاری موفق نمیشود! به او کمک کنید تا تشخیص دهد آیا مشکلی که با آن روبروست ، مشکلی جدی است یا نه. برای مثال ، اگر در امتحانات مدرسه موفق نشود چه می کند ؟ شاید دست از تلاش بکشد و بگوید: « من هیچ کاری را درست انجام نمیدهیم.» برای پرورش روحیه ای قوی به فرزندتان کمک کنید تا فکر کند که در آینده چگونه می تواند بهترعمل کند. به جای اینکه ناراحتی و دلخوری پیشه کند در صدد حل مشکلش برآید.

در عین حال به جای اینکه راه حلی جلوی پای فرزندتان بگذارید کمکش کنید تا خود او راه حلی بیابد. برای مثال : از او بپرسید، « چه می توانی بکنی تا در این درس پیشرفت کنی؟ »

در موقعیتی سخت ! همه میدانند که زندگی قابل پیش بینی نیست. کسی که امروز ثروتمند است ممکن است فردا فقیر شود، کسیکه امروز سالم است فردا بیمار شود. به قول معروف که میگوید: « همیشه سریعترین دونده ، برنده مسابقه نیست و همیشه نیرومندترین شخص در میدان جنگ پیروز نمیشود. بلکه در این وقایع حادثه و اتفاق نقش دارند.»

شما بعنوان والدین برای محافظت از فرزندتان در مقابل خطرات قدمهایی برمیدارید. اما واقعیت اینست که نمیتوانید سپر بلای فرزندتان باشید و او را از هر خطر و بدی در زندگی حفظ کنید. البته شاید فرزند شما به سنی نرسیده باشد که شغلی را از دست بدهد و یا از نظر اقتصادی با مشکلی روبرو شود. با این حال ، میتوانید به او در برخورد با مشکلات کمک کنید ، برای مثال: « وقتی رابطه دوستی اش را با کسی از دست بدهد یا عضوی از خانواده فوت می کند. »

وقتی فرزندتان انتقادی سازنده می شنود! اگر کسی از فرزندتان انتقادی سازنده می کند، برای تحقیر و اذیت او نیست بلکه یک راهنمایی برای اصلاح عمل یا رفتاری که نیاز به تغییر دارد. اگر به فرزندتان بیاموزید که اصلاح را بپذیرد ، هر دوی شما از آن فایده خواهید برد. پدری می گوید: « اگر فرزندانمان یاد نگیرند که خود خطاهایشان را اصلاح کنند ، هیچگاه در زندگی این درس را یاد نمی گیرند که از چاله به چاهی نیافتند » و شما والدین باید مدام به دنبال آنها باشید تا مشکلاتشات را برای آنان حل کنید. در نتیجه زندگی برای والدین و فرزندان عذاب آور خواهد شد.

حال چگونه می توانید به فرزندتان کمک کنید تا از انتقادی سازنده فایده برد؟ اگر فرزندتان در چنین موقعیتی قرار گرفت هیچگاه نگوید که این تذکر یا اخطار ناعادلانه بوده است. مثلا می توانید از او بپرسید:

1 فکر می کنی به چه دلیل بتو تذکر دادم ؟

2 چگونه می توانی پیشرفت کنی ؟

3 بازهم اگر در موقعیتی بدی قرار بگیری چه خواهی کرد ؟

بیاد داشته باشید که فرزندتان از انتقادی سازنده فایده میبرد. فرزندی که از خطاهایش درس میگیرد و از تلاش دست نمیکشد به احتمال قوی در یادگیری مهارت های دشوار پشتکار خواهد شد و آنها را خوب فرا میگیرد.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد