پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

چرا سازش با برادر و خواهرم مشکل است ؟


چرا سازش با برادر و خواهرم

اینقدر مشکل است ؟

قدمت نزاع میان برادران و خواهران به دوران باستان بر میگردد ، در آن زمان میان خواهر و برادر یا میان برادران نزاع در میگرفت . گاهی این نزاع طوری بود که منجر به مرگ و یا صدمه خوردن طرفین میشد . این موضوع بدان معنا نیست که تو دوست گرامی از برادر یا خواهرت متنفر هستی و یا نسبت به آنان حسادت میکنی .

جوانی چنین اقرار کرد : فکر می‌کنم از ته دلم برادرم را دوست دارم ، ولی آلان نمی‌توانم آنرا حس کنم . خلاصه یک جوری بهش مَحبت دارم . چرا اینقدر عداوت و خصومت در پس روابط میان برادران و خواهران نهفته است ؟ هریت وبستر نویسنده ، در نقل و قول از روانشناس ، کلاودیا شویتسر ، اظهار میکند :هر خانواده دارای امکانات محدودی است ، چه از لحاظ عاطفی و چه به لحاظ مالی . وبستر ، می افزاید : نزاع میان برادران و خواهران ، معمولان رقابتی است بر سر این امکانات که شامل همه چیز میگردد ، از مَحبت والدین گرفته تا پول و لباس . برای مثال ، کمیله با پنج برادر و خواهر خود سه اتاق داشتند . کمیله میگوید :یک وقتها دوست دارم تنها باشم و میخواهم آن‌ها را از اتاق بیرون کنم چون از دست آن‌ها راحتی ندارم .

جنگ و دعوا، همچنین امکان دارد بر سر تقسیم مسئولیت های خانه و امتیازها باشد . فرزندان بزرگتر شاید به علت اینکه از آنان انتظار می‌رود کارهای مشکل منزل را انجام دهند ، دلخور و آزرده خاطر باشند . بچه‌های کوچکتر ، ممکن است دوست نداشته باشند که برادر یا خواهر بزرگترشان به آنان دستور دهند یا شاید وقتی امتیازی که حسرت آنرا میخورند به برادر یا خواهر بزرگترشان داده می‌شود ، به آنان حسودی کنند .

دختر جوانی انگلیسی چنین گلایه میکند و میگوید :

خواهرم ، میره آموزش رانندگی ولی من نمی تونم برم ، من خیلی از این موضوع دلخورم ، به خاطر همین هم سعی میکنم سنگ جلوی پایش بندازم . ناسازگاری میان برادران و خواهران ، گاهی به دلیل اختلاف شخصیت آنان است .

اکثر اوقات هم والدین بین فرزندان خود فرق قائل می‌شوند که این موضوع باعث نزاع و مشاجره میان برادران و خواهران می‌شود . پروفسور روانشناسی بنام لی سالک ، اذعان میکند : پدر و مادر به هیچ وجه نمیتوانند همه فرزندانشان را بیک اندازه دوست داشته باشند ، زیرا فرزندان ، انسانهای متفاوتی هستند و این مسئله بطور اجتناب‌ناپذیری موجب عکس‌العمل‌های گوناگون از والدین می‌شود .

فرونشاندن آتش : مثلی معروف میگوید : از نبودن هیزم آتش خاموش می‌شود . فضای آتش شکن ، منطقه ای که تمام درختان آن قطع شده است ، معمولان از توسعه و پیشروی آتش سوزی در جنگل جلوگیری میکند . اگر در جنگل آتش سوزی رخ دهد ، غالباً فقط میتواند تا فضای آتش شکن پیشروی کند و سپس خاتمه می‌یابد . به همین نحو ، راههایی برای جلوگیری از ایجاد اختلاف نظر میان افراد یا حداقل محدود کردن آن وجود دارد یکی از این راهها این است که طرفین با یکدیگر صحبت کنند و پیش از اینکه کار به جر و بحث بکشد به طریقی با هم سازش کنند . برای مثال ، اگر میخواهی تنها در اطاقی خلوت کنی و در آرامش باشی با برادر و خواهرت برنامه‌ای برای خود بگذاری مثلاً بگویی در این روز و ساعت میخواهم به اتاقی بروم و در آنجا تنها باشم ! و نمیخواهم که شما ایجاد مزاحمت کنید ! و از هم قول بگیرید تا بدین طریق احترام حرف همدیگر را داشته باشید .

آیا نزاع ممکن است که بر سر مالکیت باشد ؟ دختر جوانی شکایت کرد و گفت که : خواهر ناتنی ام همیشه بدون اینکه از من اجازه بخواهد لوازم مرا بر میدارد . و به منهم چیزی نمیگوید . البته در چنین مواردی میتوانی به والدینت بعنوان اختیاردار نهانی کمک بخواهی . ولی کار بهتر این است که در یک فرصت مناسب و آرام با خواهرت بجای جر و بحث و انتقام گرفتن ، صحبت کنی تا او بداند که کارش غلط بوده . سعی کنید با خواهر و برادرتان سازش کنید .

برادر و خواهر یک نعمت هستند : گاهی اوقات باور کردن این موضوع مشکل است بخصوص وقتی کارهایشان تو را آزار میدهد . ولی دایان جوان میگوید : برادر و خواهر داشتن نعمتی که خدا به آدم میده .

آناماری و برادرش نیز میگویند : آدم نمی تونه با دوستاش همه جا بره ، ولی برادر و خواهر همیشه دور و برتند . آدم وقتی میخواد بازی کنه همیشه میتونه با آن‌ها بازی کنه یا با آن‌ها بره به پارک ، به آن‌ها اعتماد داره .

جوانان دیگری میگویند : برادر و خواهر حکم شنونده خوب ، مشاور قابل اطمینان و راهنمای مناسبی برای ما هستند . یا اینکه کسی میفهمه من چی میگم . توصیف کرده‌اند . بعدها در زندگی ، بعضی از همین مشکلاتی را که آلان با برادر و خواهرت داری ، با دیگران خواهی داشت .

حسادت ، حق مالکیت ، رفتار ناشایست ، دخالت در امور شخصی ، خودخواهی ، اختلاف شخصیت . چنین مشکلاتی جزء زندگی هستند . سازش با برادر و خواهرت ، تعلیم خوبی در زمینه روابط انسانی است .

گهگاهی ، اختلاف نظر میان تو و برادر و خواهرت پیش می‌آید ، اما می‌توانی یاد بگیری با آنان صحبت و سازش کنی . چنین تلاشی نعمت بزرگ آرامش و سعادت را برای تو و خانواده ات به ارمغان می‌آورد . نتیجه دیگر، این می‌شود که بگویی داشتن برادر و خواهر آنقدرها هم بد نیست !