پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

درخواست کمک

یک زنِ جوان برزیلی بعد از فوت ناگهانی شوهرش فریادکنان گفت:‏ «خدا مرا فراموش کرده است!‏» این زن حس می‌کرد که زندگی پس از آن برای او مفهومی نخواهد داشت.‏ آیا تاکنون سعی کرده‌اید به کسی دلداری دهید که در یک چنین وضع آشفته‌ای قرار دارد؟‏ و یا مایهٔ تسلی کسی بوده‌اید که به گونه‌ای درخواست کمک می‌کند؟‏

عده‌ای چنان ناامید و افسرده می‌شوند که به زندگی خود خاتمه می‌دهند؛‏ شماری از این عده را جوانان تشکیل می‌دهند.‏ بنا بر گزارش روزنامهٔ فولیا دِ سائوپائولو،‏ نتیجهٔ تحقیقی در برزیل نشان می‌دهد که «خودکشی در میان جوانان ۲۶ درصد افزایش یافته است.‏» برای مثال به قضیهٔ مرد جوانی در سائوپائولو بنام والتر،‏* توجه کنید.‏ او از موهبت داشتن پدر و مادر و دوستان خوب محروم بود.‏ بی‌خانمان بود و آسایش نداشت.‏ برای خاتمه دادن به زندگی فلاکت‌بارش تصمیم گرفت خود را از روی پُلی به زیر اندازد.‏

اِدنا،‏ که مادری مجرد و دارای دو فرزند بود با مردی آشنا شد.‏ یک ماه از این آشنایی نگذشته بود که آنها در خانهٔ مادر آن مرد که به طور تفننی احضار ارواح می‌کرد و دائم‌الخمر نیز بود شروع به زندگی کردند.‏ اِدنا،‏ فرزند دیگری به دنیا آورد.‏ در این میان شروع به نوشیدن زیاده از حد مشروبات الکلی کرد و به قدری افسرده شد که دست به خودکشی نافرجامی زد.‏ عاقبت حق سرپرستی فرزندانش از او گرفته شد.‏

دربارهٔ سالخوردگان چه می‌توان گفت؟‏ ماریا،‏ زنی بود خوش‌صحبت و شوخ‌طبع،‏ ولی هرچه سنش بالاتر می‌رفت نگرانی او بیشتر می‌شد چون هراس داشت که شغلش را به عنوان یک پرستار بر اثر اشتباه در کار خود از دست بدهد.‏ این امر باعث شد احساس افسردگی کند.‏ ابتدا برای خود دارو تجویز می‌کرد ولی بعد از مدتی در صدد بر آمد که نزد پزشک معالج رود و به نظر می‌رسید که معالجه مؤثر واقع شده باشد.‏ اما زمانی که در ۵۷ سالگی شغل خود را از دست داد افسردگی با چنان شدتی بازگشت نمود که هیچ‌گونه راه چاره‌ای برای خلاصی از این مشکل نمی‌دید.‏ از اینرو فکر خودکشی به مغز ماریا خطور کرد.‏

به گفتهٔ پروفسور ژوزِ اَلبِرتو دِل‌پُورتو از دانشگاه سائوپائولو «حدود ۱۰ درصد از کسانی که به افسردگی مبتلا می‌شوند دست به خودکشی می‌زنند.‏» و دکتر دِیوید سَچِر،‏ رئیس کل بهداری دولت فدرال آمریکا چنین اظهارنظر کرد «مشکل می‌توان قبول کرد که تعداد کسانی که دست به خودکشی می‌زنند از شمار افرادی که به قتل می‌رسند بیشتر است،‏ ولی این واقعیتی است تلخ.‏»

گاهی اوقات کسی که اقدام به خودکشی می‌کند،‏ در حقیقت در صدد درخواست کمک می‌باشد.‏ بدون شک افراد خانواده و دوستان کسی که امید خود را در زندگی از دست داده است مایلند برای کمک به او از جهتِ صحیح وارد عمل شوند.‏ البته باید در نظر داشت که با گفتن اینکه «اینقدر به فکر خودت نباش،‏» «وضع تو از وضع خیلی‌ها بهتر است،‏» و یا «همهٔ مردم گاهگاهی در زندگی بد می‌آورند،‏» به هیچوجه مشکل رفع نخواهد شد.‏ به جای این چرا مانند یک دوست حقیقی و شنونده‌ای پر حوصله نباشیم؟‏ بلی،‏ سعی کنید شخص افسرده را یاری دهید تا درک کند که زندگی ارزشِ زیستن دارد، حال در هر سن و سالی که باشد .‏

وُلتِر،‏ نویسندهٔ فرانسوی چنین نوشت:‏ «مردی که در اثر هجوم افسردگی،‏ امروز به زندگی خود خاتمه می‌دهد اگر چند روزی صبر می‌کرد بی‌شک میل به زندگی در او بیدار می‌شد.‏» حال،‏ چگونه افرادی که در یأس و ناامیدی زندگی می‌کنند می‌توانند به این نکته پی برند که زندگی ارزنده است ؟

مُد روز


امروز « مُد است » و فردا « از مُد می افتد »

برخی از جوانان به قول معروف همیشه در « مُد » هستند . ولی اینگونه مُدها واقعا چقدر دوام دارند ! بیاد مثلی افتادم که می گوید : « صورت این جهان در گذر است » به این ترتیب ، آنچه که امروز مُد است امکان دارد فردا ناگهان به طرز حیرت آوری کهنه و قدیمی شود . تازه خرجی را که این مسدله روی دست آدم می گذارد نباید نادیده گرفت .

دامن خانمها مانند موی سر آقایان بلند و کوتاه میشود هر دو دوره ای را طی می کنند یا اینکه پاچه شلوارها تنگ و گشاد میشود و به این صورت ، سود کلانی از مردمی که براحتی گول میخورند عاید تولید کنندگان و طراحان لباس میشود . بسیاری از جوانان سعی می کنند با پوشیدن لباسهای عجیب و زننده شخصیت خود را ابراز کنند . برای مثال : تب مُد لباسهای « جین »  که چند سال پیش جامعه را مبتلا ساخته بود در نظر بگیرید . در آن دوران ، ناگهان لباسهای جین مُد روز شد . مردم مبالغ هنگفتی می پرداختند تا خودشان را بصورت تابلوی تبلیغاتی متحرکی با نامهای « گلوین کلین » و « گلوریا وندربیلت » در آورند.

ایلای کپلین ، رئیس شرکت تولیدی لباسهای جین « سرجیو ولنته » چنین شرح میدهد : مردم به دنبال نام میروند و حالا این آقای ولنته که نام معروفش زبانزد همه شده  و بر روی جیب لباسهای جین شرکت کپلین دوخته شده است ، اصلا چه کسی می باشد ؟ نیوزویک چنین گزارش می کند که : « او وجود خارجی ندارد » شرکت کپلین ، در حین توضیحات خود افزود : « و گرنه چه کسی می آمد جین ایلای کپلین را بخرد ؟ » این بود که ما این نام را ابداع کردیم تا نامی در میان لباسهایمان گردد .

حال ممکن است کسی بپرسد و بگوید ای بابا مگر خوش تیپی بد است ؟ چه اشکالی داره که بر روی لباسها نامی و یا نشانی دوخته شده باشد ؟ مسلما خوش تیپ شدن و دوختن نام ونشان و یا علائم بخصوصی  بر روی لباس بد نیست ، خوش لباس بودن خوب است ولی باید این موضوع را در نظر بگیرید که منظور از نام و نشان بر روی لباسها چیست و یا اینکه تولیدکنندگان چه هدفی را دنبال می کنند !

توجه داشته باشید که ما در جامعه ای مدرن و با سلیقه های گوناگون زندگی می کنیم و بایستی مطابق عرف و سلیقه محلی لباس بپوشیم و نباید « برده و یا عروسک مُد » بشویم . دختر جوانی گله می کند و می گوید : « آدم چشمش بیک دونه از آن شلوارهای محشر و عالی که همه می پوشند میفته و به مامانش میگه ، مامان جون یک دونه از این شلوارها برام میخری ؟ و مامانش هم برمیگرده و به دخترش میگه ، نه عزیزم تو خونه خودم برات یک دونه می دوزم . دختر میگه ، آخه مامان تو متوجه نیستی ، من از این شلوارها میخوام ببین چقدر قشنگه و زرق وبرق داره تازه این جین معروفیه! »

حال آیا آلت دست طراحان مُد شدن ، واقعا صفات و خصوصیات تو را از تو نمیگیرد و شخصیت واقعی تو را محو و غیرقابل رویت نمی کند ؟ چرا باید نوشته ها و آگهی های اغوا کننده و همچنین نام لباس ، تو را تحت تأثیر قرار دهد . خوش تیپ بودن ، منزه و مرتب بودن عیب نیست ولی تحت شعاع قرار گرفتن محصولات تبلیغاتی چندان خوش آیند جوانان نیست . جوانان نباید بگذارند که از سادگی و صداقتشان سوءاستفاده شود .

بنابراین زیبایی شما باید از باطن باشد . درون خود را با گوهر فناناپذیری یک روح آرام و ملایم بیارائید ، زیرا این نوع زیبایی در نظر خدا و خانواده و یک جامعه ارزش بسیار دارد . ارزش باطنی در نظر مردم بسیار گرانبهاست . شاید برای مدتی اندک با پوشیدن لباس مد روز بتوانی تعدادی از همسالانت را تحت تأثیر قرار دهی اما انسان نمی تواند با لباس خود به دل مردم راه یابد و یا دوستان واقعی پیدا کند .

در حالیکه با زینت زیبای باطنی میتوان به دل مردم راه یافت زیرا شخصی که زیبایی باطنی دارد همیشه در نظر دیگران جذاب است . حتی اگر لباسش مد روز و پر از علائم و نام و نشانی احمقانه و بی محتوا نباشد .