پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

جنگ سر کلاس درس

 

دانش آموزان در باره آموزگار خود می گویند : « آقای معلم فکر میکرد ما همگی به او اعلام جنگ داده ایم و میخواست خوب خدمتمون برسه . او آدم شکاکی بود . » با وجود این ، بسیاری از آموزگاران فکر میکنند که حق دارند کمی بدگمان یا به قول این دانش آموزان ، " شکاک " باشند . 

همانطوریکه کتاب مقدس پیشگویی کرده است که " ما در دوران سختی " زندگی میکنیم و دانش آموزان ، اغلب « ناپرهیز و بی مروت و متنفر از نیکویی » می باشند . به این علت " اخبار ایالات متحده و گزارش دنیا " نقل میکند : 

« در بسیاری از مدارس واقع در نواحی شهری ، آموزگاران همواره از این هراس دارند که مورد خشونت قرار گیرند . » 

 

رونالد بتس ، که خود آموزگار است میگوید : « بچه ها وظیفه خود می دانند که به آموزگاران خود گوشه و کنایه بزنند و آنان را تحت فشار روحی قرار دهند تا طاقت و تحملشان تمام شود بعدا شروع به پرخاشگری می کنند . » از این رو آموزگار نیز برای کنترل خود و کلاس درس مجبور به تند خویی میکند . حساب کنید چقدر انرژی برای ساکت کردن یک کلاس پرخاشگر به حدر میرود. 

آیا تو دانش آموز گرامی و همکلاسی هایت در اذیت و آزار رساندن به آموزگاری شرکت داشته اید ؟ اگر جوابتان مثبت است در این صورت نباید از واکنش معلم خود متعجب شوی !  

 

توجه داشته باشید که به دلیل جو عدم احترام و اضطراب آمیزی که در بعضی مدارس به وجود آمده است قابل درک است که تعدادی از آموزگاران عکس العمل بیش از حد از خود نشان داده ، دانش آموزان را به سختی تنبیه میکنند . " کتاب راهنمای خانواده در خصوص نوجوانان " شرح میدهد : « دانش آموزانی که ظاهرا با رفتار خود عقاید آموزگاران را حقیر می شمارند ، معمولا خودشان نیز مورد تحقیر قرار میگیرند . » بله ، اغلب این شاگردان هستند که محیط کلاس درس را به میدان جنگ تبدیل میکنند ، از این رو آموزگار موضع خصمانه میگیرد .  

همچنین اثرات رفتار بی رحمانه دلقکهای کلاس را در نظر بگیرید ، والری ، جوان بدون مبالغه تعریف میکند که چگونه جوانان آموزگاران موقت را مورد " آزار و شکنجه روحی " قرار میدهند . رونالد بتس ، می افزاید : « شاگردان کلاس به طرز بی رحمانه ای آنقدر موجب دردسر آموزگاران موقت میشوند و آنان را اذیت میکنند تا اعصابشان بکلی خرد میشود . » 

 

دانش آموزان دوست دارند که ادای مثلا دست و پا چلفتی ها  را در بیاورند تا کلاس رویه طبیعی خود را از دست بدهد . یا اینکه مرتبا کتابهای درسی خود را به زمین میاندازند تا جو سر و صدا را بیشتر کنند . بهمین سبب اینگونه بی احترامها باعث میشود تا آموزگار واکنش سریع و شکاکی از خود نشان بدهد . حال دانش آموزانی هم هستند که در این جنگها شرکت نمی کنند و مایلند که واقعا چیزی بیاموزند . آنها هم در بعضی مواقع مورد سرزنش همکلاسیهای خود نیز قرار میگیرند .  

 

حال چه باید کرد ؟ اگر شاگردی فکر میکند که آموزگارش با او نامنصفانه رفتار کرده است باید با آموزگار خود محترمانه صحبت کند . چون وظیفه یک آموزگار ارشاد جوانان مدرسه است و هیچ تبعیضی نباید صورت گیرد . آموزگاران هم باید در مراحل حساس و جنگی یک کلاس درس ، بلافاصله رئیس مدرسه را در جریان بگذارند و خودشان نباید حکم قاضی بلند پایه ای را بازی کنند چون جو کلاس درس بطور کلی بهم می ریزد . ناگفته نماند که معلمین میتوانند در بسیاری از مواقع با صبر و احترام بر کلاس درس کنترل داشته باشند .  

بنابراین باید اذعان کرد که تمام مسائل بغرنج و پیچیده پایان خوشی ندارند . بعضی اوقات ، تنها کاری که از دست دانش آموزان بر می آید اینست که تحمل کنند و از محیط مقدس درسی استفاده ببرند و سعی کنند تا به همکلاسیهای شلوغ خود گوشزد کنند . شاید امسال بتوانید در هر شرایط با آموزگاران خود کنار آئید و بدانید که آموزگاران هم با مشکلات زندگی دست و پنجه نرم میکنند . آنها هم از پوست و گوشت و استخوان درست شده اند  و وظیفه ارشادی دارند و باید با احترام با آنان برخورد کرد . موفق باشید .