پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

بازگرداندن اعتماد به زندگی مشترک

اعتماد به زندگی مشترک

جوانی بنام رامین میگوید : " من اصلا تصورش را هم نمی کردم که روزی لیلا همسرم به من خیانت کند.  دیگر به او اعتماد ندارم. ولی چون دوستش دارم نمیتوانم از او جدا شوم . او را بخاطر کارنادرستش بخشیده ام . " و لیلا هم از کرده خود بسیار پشیمان شده و میگوید : " چطور میتوانم اعتماد رامین را دوباره بخودم جلب کنم من هر کاری که می کنم می بینیم که رامین با سوءظن بمن نگاه می کند. "

هنگامیکه رامین متوجه شد که لیلا در خفا با کس دیگری آمیزش داشته او را بسیار ملامت کرد از طرفی هم لیلا هنوز جوان بود و نمیدانست که واقعا همسری بنام رامین دارد . ولی اینگونه ندانم کاریها ملاک نیست و باید ازدواج را هدیه ای مقدس و گرانبها تلقی نمود تا هردو خوشبخت شوند . به همین خاطر رامین خواست که شانس دیگری به همسر جوان خود بدهد و تصمیم گرفت که از همسرش جدا نشود . او و همسرش لیلا مصمم بودند که به زندگی مشترکشان ادامه دهند .

اما این مسئله بدین معنا نبود که بتوانند به آسانی مشکلات را پشت سر گذاشته ، با یکدیگر زندگی کنند . زیرا همانطور که از گفته هایشان مشخص است ، خیانت لیلا ، اعتماد بین آنان را از بین برده بود . از آنجائیکه برای داشتن زندگی مشترکی سعادتمند اعتماد متقابل ضروریست ، آنان باید سخت تلاش میکردند تا اعتماد را باردیگر بین خود ایجاد کنند . حال چه باید کرد تا اعتماد را دوباره باز گرداند ، به چند توصیه توجه کنید :

1 -  باید با یکدیگر رو راست و صادق باشید . دروغ ، سکوت و بازگو نکردن تمام حقیقت موجب بی اعتمادی میشود . پس باید با شریک زندگی تان صادق و رک باشید و بی پرده در مورد مسائل با یکدیگر گفتگو کنید حتی اگر موضوعات ناراحت کننده باشند باید با یکدیگر رو راست باشید . زوجین باید در طول زندگی مشترک طوری با هم به صحبت بنشینند تا متقابلا یکدیگر را بیشتر و بهتر درک کنند در آن صورت میتوانند با هم رو راست و صادق و بدون ترس زندگی نمایند.  لیلا دختر داستان  ما میگوید: " در ابتدا صحبت کردن با رامین در مورد رابطه ام با آن مرد خیلی سخت و ناخوشایند بود. من از کرده ام عمیقا پشیمان بودم و نمیخواستم به هیچ وجه به آن فکر کنم . " اما عدم گفتگو و تبادل نظر مشکلاتی را بین آنان بوجود آورده بود چرا ؟

رامین میگوید : " من هنوز به او شک داشتم ، زیرا او نمیخواست در مورد خیانتش با من صحبت کند . " لیلا با نگاهی به گذشته اذعان میکند : " صحبت نکردن در این مورد در راه بهبودی روابطمان مانعی بوجود آورده بود . " بی شک وقتی مرد یا زنی به همسرش خیانت میکند ، گفتگو در مورد آن ناراحت کننده است .

توصیه بشما : اگر شما به همسرتان خیانت کرده اید ، سعی نکنید که عمل تان را توجیه نمائید یا همسرتان را مقصر بدانید . مسئولیت اعمالتان و صدماتی را که وارد کرده اید ، بر عهده بگیرید . اگر همسرتان بشما خیانت کرده است ، بر سر او داد و فریاد نکشید یا با گفته هایتان او را نرنجانید هر چند که او احساسات شما را جریحه دار کرده است ولی با دوری کردن از چنین طرز برخوردی میتوانید همسرتان را ترغیب کنید که همچنان بی پرده با شما گفتگو کند و بگوید علت خیانتش چه بوده است .

2 – با یکدیگر همکاری کنید . حتما شما با این ضرب المثل آشنا هستید که میگوید : « دو نفر از یک نفر بهترند » چرا چنین است ؟ زیرا نفع بیشتری از کارشان عایدشان میشود . اگر یکی از آنها بیافتد دیگری او را بلند میکند . این اصل به خصوص ، هنگامیکه می کوشید تا اعتماد همسرتان را دوباره جلب کنید ، مفید است . شما به اتفاق همسرتان میتوانید در مقابل هرگونه بدگمانی که به روابطتان صدمه شدیدی زده است ، بایستید . اما باید هر دو ، خود را مقید سازید که زندگی مشترکتان را از خطر از هم پاشیدگی ، برهانید . اگر به تنهایی مشکلات را تحمل کنید ، ممکن است مشکلات بیشتری را سبب شوید ، شما باید شریک زندگی یکدیگر ، با هم همکاری کنید .

رامین و لیلا این امر را در زندگی خود تجربه کردند . لیلا میگوید : « این کار زمان بُرد . اما من و رامین با یکدیگر همکاری کردیم تا پیوندی قوی داشت باشیم. مصمم بودم که او را دیگر هرگز نرنجانم . با این که رامین رنجیده بود ، اما نگذاشت که زندگی مشترکمان از هم بپاشد . هر روز سعی میکردم که بطرقی وفاداریم را به او نشان دهم . او نیز همچنان عشقش را بمن نشان میداد . از گذشت و محبت و بزگواریش همیشه سپاسگزارم . »

توصیه بشما : با گذشت و همکاری هم بکوشید که اعتماد را در روابطتان دوباره بوجود آورید .

3 – عادات و اخلاق خود را تغییر دهید . آیا عادات و روحیاتی دارید که باید آنان را تغییر دهید ؟ تا زندگی مشترکتان از خطر از هم پاشیدگی بدور ماند ؟ روشن است که باید با کسی که در خفا با او روابطی داشته اید  ، قطع رابطه کنید. اگر شما به همسرتان خیانت کرده اید ، شاید باید در شخصیت تان تغییراتی دهید . شما نباید بخاطر یک لحظه شهوت تمام زندگی خود را به هدر بدهید و خانه را به جهنمی تبدیل نمائید .  خودتان را هر چند یک بار محک بزنید و ببینید آیا باید شخصیت و عاداتان  را تغییر دهید حتما از این کار دریغ نورزید چون زندگی مشترک شما بستگی به عادات و اخلاق سالم شما دارد .

توصیه بشما : از یکدیگر بپرسید که احتمالا چه اعمالی بشما کمک میکند که در زندگی مشترکتان اعتمادی مجدد ایجاد کنید . آنان را بنویسید و عملی سازید . همچنین به فعالیتهای روزانه تان ، فعالیت هایی را بیفزائید که میتوانید از آن با یکدیگر لذت برید

عجله نکنید . اگر احتمالا در زندگی مشترک شما خدشه ای بوجود آمد فورا به قضاوت نه نشینید و نتیجه گیری نکنید . و اگر هم مطابق توصیه های بالا رفتار می کنید باز نباید فورا نتیجه گیری کنید که مثلا میتوانید مانند سابق به زندگی با همسرتان ادامه دهید . بقول معروف که می گوید : " شتابزدگی باعث فقر میشود . " برای بازگرداندن اعتماد به زندگی مشترکتان ، باید صبور باشید ؛ شاید سالها وقت لازم باشد . از خودتان بپرسید که آیا قادر به صبر کردن هستید ؟ آیا میخواهید زندگی مشترکتان را نجات بدهید ؟ پس عجله نکنید .

توجه داشته باشید که جامعه بشری در فشارهای اقتصادی ، سیاسی  است و بر هر کسی تأثیر خودش را می گذارد بهمین خاطر بسیاری از خانواده خود جدا میشوند و یا به همسران خود خیانت می کنند زیرا تأثیرات اقتصادی آنقدر بر همه شدت میگیرد که باعث فقر معنوی افراد میگردد . دیگر کسی نمیتواند روشن فکر کند . از این رو باید بیدار و هشیار بود تا در این گودالها نیافتید . بنابراین اگر همسرتان بشما خیانت کرد هم بخودتان وقت بدهید تا توان بخشش در شما بوجود آید و هم توان پوزش در همسرتان . از این رو هر دو با یک هدف مشخص زندگی همدیگر را نجات داده اید . دلخوری و ناراحتی ، عصبانیت و خشم را از خود دور کنید در عوض برای بهبودی زندگی مشترکتان تلاش کنید . بخشش یکی از بزرگترین خصوصیات انسانی و نعمتی است که خدای قادر مطلق به بشر هدیه کرده است در شرایط سخت از آن استفاده کنید . موفق باشید