پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

حسادت

حسادت خصلتی که ذهن را مسموم می‌سازد

ناپلئون بناپارت،‏ یولیوس سزار و اسکندر کبیر با وجود قدرت و جلال،‏ در دل خصلتی داشتند که ذهنشان را مسموم ساخته بود.‏ هر سه آنان به کسی حسادت می‌کردند.‏

 به جرأت می‌گویم که اسکندر به هرکول حسادت می‌کرد با آن که هرکول شخصیتی تخیّلی بیش نبوده‏»است حسادت آفتی است . اگر شخصی هر چقدر هم که ثروتمند باشد،‏ و یا هر چقدر هم در زندگی موفق و همه خصوصیات نیکی که داشته باشد می‌تواند گریبانگیرش شود.‏

حسادت  میوه تلخی است  که در دل و ذهن شخص لانه می کند و نسبت به اموال،‏ رفاه،‏ مزایا و هر چیزی که دیگران دارند می اندیشد و دل و ذهن خود را به گناه آلوده می کند. ‏

روحیه‌ای که حسادت را شعله‌ور می‌سازد

با این که انسان ناکامل تمایل به حسادت دارد،‏ عوامل گوناگون نیز می‌توانند آن را در شخص تشدید دهند. به ضعف خود   خوب دقت کنید ، روحیهٔ رقابت‌جویی که از مقایسهٔ خود با دیگران و برتر نشان دادن خود سرچشمه می‌گیرد،‏ ما را بیشتر به سوی حسادت سوق می‌دهد.‏ یاسمن می گوید: 

  ‏ «اغلب با مقایسهٔ آنچه دیگران دارند و من ندارم به آنان حسادت می‌کنم.‏» یک بار یاسمن زوجی را برای صرف غذا دعوت کرد که معلومات و شغل خوبی داشتند .‏ از آنجایی که آن زوج،‏ همسن و سال او و شوهرش فریبرز بودند  و در شغلشان نیز موفق بودند به آنان حسادت می ورزید،‏ یاسمن گفت:‏ «شوهر من هم شغل مناسبی دارد!‏     روحیهٔ رقابت‌جویی،‏ حسادت را در یاسمن شعله‌ور و دید او را در برابر فعالیت نیکوی  دوستانش مغشوش می کرد، از این رو از زندگی خود راضی نبود .

 

درس عبرت از نمونه‌های بد

دربطن جوامع  نمونه‌های بسیاری گزارش شده است،‏ که می‌توانیم از آن درس عبرت بگیریم.‏  برخی از این گزارشات نه تنها نحوهٔ شروع حسادت بلکه نحوهٔ پخش این سم را در دل نشان می‌دهد.‏‏ برای فائق آمدن بر این سم بایستی دیدی مثبت به آنچه داریم داشته باشیم ، مثلا اگر افراد دارای چیزهای بهتری هستند طلب برکت بیشتری برای آنان طالب باشیم از این رو میتوانیم با دیدی باز مشغله خود را بهتر مورد بررسی قرار دهیم و به آرزوی دلخواه خود برسیم .

مبارزه ای دشوار ولی نیکو

مبارزه با حسادت شاید جنگی درازمدت باشد.‏ یاسمن چنین اذعان می‌کند:‏ هنوز با احساس حسادت در جنگم.‏ با آن که از حسادت نفرت دارم،‏ چنین احساسی در من وجود دارد و همواره باید آن را در خود خاموش سازم ، شوهرم نیز در این مبارزه بمن کمک می کند تا دید خود را بهتر کنم . امروز می توانم در کارم موفق باشم و سعی می کنم نسبت به هیچ کس و هیچ چیز حسادت نکنم .