پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

شکل و قیافه شخص چقدر اهمیت دارد ؟


در این باره میتوان گفت بجز عده معدودی ، هیچ یک از ما کاملا از شکل و ظاهر خود راضی نیست . برخلاف « . نارسیسوس»  که با دیدن چهره خود در آب عاشق خودش شد . بعضی از ما وقتی چهره خود را می بینیم تقریبا افسرده میشویم .

مریم دختر شانزده ساله ، می گوید : « از سر و وضع خودم خوشم نمی آید ، به نظر خودم خوشگل نیستم . » از طرفی پسر جوانی  بنام بابی ، در یکی از کشورهای اروپایی هم نگرانی مشابه ای دارد. او می گوید : « از موهای سرم بدم می آید چون هر صبح پشت سر موهایم سیخ می ایستد . » سوسن دختر جوان دیگری که 17 ساله است می گوید : « از ریخت دماغم خوشم نمیاید حتی دوست پسرم هم همین عقیده را دارد . دوست پسرم می گوید که با یک عمل جراحی ، زیبا خواهی شد. حرف او مرا بیشتر نگران کرد و حالا نمیدانم واقعا چه کنم ؟ »


بنا بر گفته یک روانشناس ، اغلب جوانان « احساس می کنند بدنشان برای ایشان غریبه است. » از این رو ، بسیاری از جوانان در باره چهره ، موی سر ، هیکل و اندام خود « دلواپس » هستند و غُرغُر می کنند . آیا شما هم یکی از این جوانان هستید که از اندام و چهره خود ناراضی است ؟

این را بدانید که قیافه و ظاهر شما حقیقتا میتواند بر طرز فکر دیگران و رفتارشان با شما تأثیر بگذارد . دکتر جمیز کُمر می گوید : « تصور شخص از شکل و شمایل خود ، بخشی از تصور وی از خویشتن است . این مسئله میتواند بر اعتماد به نفس شخص و اعمالی که وی در زندگی انجام میدهد یا نمیدهد تأثیر بگذارد. »


توجه معقول به ظاهر خود امری عاقلانه و صحیح است ، لیکن اگر توجه بیش از حد به خودت در نهایت باعث شود از دیگران دوری کنی و یا احساس بدی در مورد خودت داشته باشی ، آنوقت چنین توجهی حالت افراطی و مضر پیدا می کند . آقای ریچارد ام سارلس ، پرفسور روانشناس می گوید : « دوران بلوغ ، دوره ای از تغییر و تحولات است و شکل گیری عمده ای در بدن به وقوع می پیوندد ... اکثر جوانان برای کنار آمدن با زشتی و بدقوارگی بدن جدید و در حال تغییر خود ، متکی به احساس امنیتی میشوند که از جانب همسالان خود دریافت می کنند. »


ولی وقتی همسالان با برانداز کردن به شکل شمایل تو به گویند مثلا چقدر چاق یا لاغر شده ای و یا دراز و کوتاه هستی و یا بینی پهن یا بلندی داری آنوقت ممکن است ترس و اضطراب به دل تو راه پیدا کند و براحتی از خودت خوشت  نیاید و افسرده شوی  . بعلاوه تأثیر فراوان تلویزیون و سینما و کتابها و مجلات را نباید نادیده گرفت ، مردان و زنان جوان و زیبا و جذاب مسلما بر شما تأثیر می گذارند .


بنابراین اجازه نده کسی و یا موضوعی تو را به قالب خود در آورد ! به این مسئله خوب فکر کن ؛ چه کسانی این عقیده را ترویج میدهند که انسان باید قیافه و ظاهر خاصی داشته باشد تا بتواند محبوب دیگران و یا موفق و سعادتمند گردد . آیا این افراد کارخانه داران و بنگاههای تبلیغاتی نیستند که میخواهند  تو بدنبال برنامه رژیمهای لاغری افراطی  آنان رفته و با تغییر دادن شکل و شمایل خود به خریدن  لوازم آرایش زیبایی گرانقیمت آنان  بپردازی تا به این طریق بتوانند از تو پول در آورند ؟

چرا باید بگذاری این گونه اشخاص طرز فکر تو را شکل دهند و تو را به قالب و شکل دلخواه خودشان در آورند ؟ وقتی همسالانت از قیافه و شکل ظاهری تو ایراد میگیرند ، آیا هدف آنان کمک کردن بتوست یا اینکه فقط میخواهند تو را تحقیر کنند ؟ اگر آنان واقعا قصد خوار کردن تو را دارند پس دیگر چه احتیاجی به چنین « دوستانی » داری ؟


در ضمن در یک نقل قول چنین آمده است : ،، دل خود را به فطانت مایل گردان ،، فطانت یا قدرت تشخیص بتو کمک می کند که به وجود جسمانی خود بطور واقعه بینانه بنگری و به تبلیغات وسایل ارتباطی جمعی اعتماد نکنی . توجه داشته باش که بندرت میتوان کسی را پیدا کرد که مثل مانکن مجله ها باشد . بعلاوه « زیبایی فریبنده و ناپایدار » است. افرادی که به وسیله  قیافه و ظاهر خود پول در می آورند در مدت کوتاهی افسرده ، میشوند . آنان مانند گول زیبایی دست بدست می گردند سپس  پژمرده میشوند .


بنابراین دلیلی وجود ندارد که تو مانند مانکنهای مجلات و یا مانند هنرپیشه سینما ها باشی همانطور که هستی و آفریده شده ای باش و اگر کسی نظر دیگری از شکل و ظاهر تو دارد مشکل آن شخص است نه مشکل تو . پس هیچ اشکالی ندارد شخص به شکل و ظاهر خود توجه نداشته باشد ولی اگر این توجه  افراطی گردد آنوقت است که مشکل میشود .   

آیا در احترام گذاشتن به دیگران پیشقدم هستید ؟

؟‏

 در احترام به دیگران پیشقدم شوید.‏    ‏

در برخی فرهنگ‌ها مرسوم است که بچه‌ها به نشان احترام به بزرگسالان و کوچک نشان دادن خود در مقابل آن‌ها زانو می‌زنند.‏ در برخی مناطق نیز پشت کردن به بزرگسالان بی‌احترامی محسوب می‌شود.‏ شیوهٔ ادای احترام در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است.‏ متأسفانه امروزه دیگر حفظ احترام دیگران چندان معمول نیست.‏ در واقع،‏ بی‌احترامی و بی‌حرمتی است که در همه جا دیده می‌شود.

جوانان باید درک کنند آزار و اذیت بانوان و دوشیزه گان بی حرمتی و بی معرفتی است که مورد پسند جامعه نیست و نباید بخود حتی اجازه دهند که اگر مثلا بانویی به رسم سنت اسلامی پوشش سرش به طرزی قرار گرفته مورد پرخاش قرار دهند . احترام بزرگترین صفت الهی است که به انسان داده شده در آن پیشقدم شوید . لطفا این گزارش را نیز بخوانید.