پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

پرسشهای جوانان

پاسخ های مفید

چرا من اینقدر خجالتی هستم ؟

خجالت 

 

خجالت چیست ؟ یعنی احساس ناراحتی کردن و معذب بودن نزد دیگران ، مثلا بین اشخاص غریبه ، جنس مقابل یا حتی دوستان . خجالت خودآگاهی مفرطی است که شخص را بر طریقهای گوناگون تحت تاثیر قرار میدهد . بعضی اشخاص احساس شرمندگی میکنند ؛ ساکت و منزوی چشمان خود را به زمین میدوزند ، و اگر بخواهند حرفی بزنند تپش قلبشان شدت می یابد و زبانشان بند می آید . بعضی دیگر آرامش و خونسردی خود را از دست میدهند و پرحرفی میکنند . 

 

عده دیگری هم نمیتوانند فکری را اظهار کرده ، عقاید و خواسته های خود را بیان کنند . در واقع ، باید گفت که تا حدی خجالتی بودن خوب است . خجالت در رابطه مستیقیم با فروتنی و تواضع می باشد و یکی از انتظارات خدا از ما اینست که در حضور او با فروتنی سلوک نمائیم و او اشخاص متواضع و فروتن را تحسین میکند . ( کتاب میکاه 6 : 8 )  

 

علاوه بر دانایی و تواضع همچنین پرهیز از سلطه جویی و تند خویی ، فواید دیگری نیز دارد . مردم برای اشخاص خجالتی ارزش قائل هستند چرا که معمولا اشخاص خجالتی به حرف دیگران بخوبی گوش میدهند . اما چنانچه خجالت مانع پشرفت و توانایی شود و تاثیر مضر بر احساسات و افکار بگذارد ، آنوقت باید فکری به حال آن کرد ! 

 

چگونه احساس خجالت بر زندگی شخص تاثیر میگذارد ؟ 

 

اگر شخص خجالتی خودش را منزوی کند و با دیگران صحبت نکند و یا آنقدر بفکر مسائل شخصی خودش باشد که متوجه اطرافیانش نشود ، ممکن است دیگران فکر کنند که این شخص انسان مغرور و پرافده ، بدخلق ، بی حوصله ، بی توجه و بی اعتناست . و بدین صورت باعث دور شدن اطرافیان از خودش شود . خلاصه میتوان گفت که انگار شخص خودش را در زندان خجالت حبس کرده است و کلید در زندان را هم دور انداخته است و به این شکل فرصتهای خوبی را از دست میدهد . 

 

فائق آمدن بر خجالت   

 

شخص خجالتی میتواند با تلاش و گذشت زمان تغییراتی در رفتار خود ایجاد نماید . اول از همه ، نگران قضاوت دیگرا نباشد مثلا اگر شخصی بخاطر خجالتی بودن کسی او را به مسخره بگیرد مطمئن باشید که آن شخص کمبودهایی در زندگی خودش دارد . بقول کتاب مقدس امثال فصل 11 آیه 12 که میفرماید : « کسی که همسایه خود را حقیر شمارد ناقص العقل می باشد . »   برقرار کردن دوستی با کسانیکه نه از روی ظاهر بلکه بر حسب باطن شخص قضاوت میکنند ، واقعا ارزش دارد . 

 

دوم اینکه باید سعی کرد ، بطور مثبت به زندگی و اطرافیان فکر کرد . اینرا بدانید که هیچیک از افراد بشر کامل نیستند و هر کسی بنحوی ایراد و نقطه ضعفی دارد ، همینطور انسانها به طریقهای متفاوت به مسائل می نگرند و علاقه و سلیقه های آنان با یکدیگر تفاوت دارد . چنانچه شخصی با کسی اختلاف عقیده داشته باشد ، این بدان معنی نیست که آن شخص از فرد مذکور خوشش نمی آید . همچنین باید یاد گرفت که در مورد دیگران منصفانه قضاوت کرد و حرف اشخاص را نباید پوچ بی معنی شمرد.  

 

حالا به چند توصیه توجه کنید :  

 

ا - تغییر دادن در افکار و رفتار  

2 - اعمال خوب و مثبت را جایگزین افکار منفی   

3 - تعیین هدف واقعی و ارزشمند  

4 - حفظ کردن آرامش و کنار آمدن با دیگران 

5 - ازقبل آماده شدن برای هر گونه موقعیتی  

6 - طی یافتن تجربه موفق اعتماد به نفس در خود بوجود بیاور 

7 - به خود به قبولان که همیشه اختلاف نظر و اشتباه وجود دارد . 

8 - نشان دادن محبت و کمک کردن به دیگران شخص خجالتی را تقویت میکند . 

9 - پوشیدن لباس مناسب  

10 - پیشقدم شدن در ایجاد کردن رابطه نزدیک با خانواده ، دوستان . 

 

امید است که با این چند مورد ساده و کوتاه تا حدودی باعث پیشقدم شدن افراد خجالتی با دیگران شده باشد . 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد